بـ إشتراكك معنا يصلك كل جديـــد

للإشتراك أدخل بريدك الإلكترونى هنا

نشيد ثورة عربية Song of the Arab revolution

نشيد ثورة عربية Song of the Arab revolution

إلى شهداء الحرية في الوطن العربي


في جيبي خبز والكرامة تنوري
عربي سفان أنا أعشق بري وبحوري

يا رياح الغضب الحر موري
علَمي بدمائي أصبغه والريشة نحوري
مدرستي ثورة والصفوف لهيب ثغوري
الذل أمقته فإن ذللت فعليَّ والذلَّ ثوري



في جيبي خبز والكرامة تنوري
يخافني الخوف والتأريخ زئير دُهوري
شرفُ العزة هوايَ وريقها أطيب خموري

في جيبي خبز والكرامة تنوري
النوم خاصم ألحاظي واللقاء نبض سروري
الفراق لؤلؤا أنثره والخدُّ بالدرر وردٌ جوري
أبشري فغدا ببغدان عشائي وبطنجة فطوري





بقلم: فؤاد وجاني

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

الشهـيد
يا بابا أنا رايح المظاهره بكرة الصبح مع أصحابي
مظاهرة أيه ياولدي قول بسرعه أنا موش فاضي
مظاهره سلميه ضد الظالم والفاسد والسادي
قولت له هي بكره أوعى تتأخر وأنا قابل وراضي
متخيلتش لحظه لخطورة أني أديت الإذن للجلاد والقاضي
نزلوا الميدان وقالوا كلمتهم وأنا بتفرج عليهم عادي
وفجأه لقيت الولد علي الشاشه بيقطر دم موش عادي
وصحابه معاه ييجي مليون يكسروا شوكة الأعادي
دمهم ما راحش هدر وقلبي اللي أنفطر في الساعه دي
لقيت ثوره شامله والشهداء كانوا سبب إسعادي
وإبني اللي قدر يخلي ميعاده قبل معادي
خلصنا من الجلاد القاتل وعسكر اللي عامل قاضي
دم الشهيد ما يهونش حتي ولو كنت مادي
في جنة الخلد يا بني أنا السبب لإني مكنتش فاضي
وجمعة الإنتصار ...لأ جمعة الشهداء تشهد بالملايين فيها قصادي
إنكم في قلب مصر والثوره على عيني وعلى راسي
ولو فكرت إني أذنتلك تبقى شهيد فأنا موش ناسي
إن الغلط راكبني من ساسي إلي راسي
سامحني
أسامة غبد الحميد

أقسام الموقع